عدم درمان آپنه ی انسدادی خواب، سلامت قلب وکنترل قندخون را به خطر می اندازد

16 ژوئن 2017- درمان مناسب آپنه ی انسدادی خواب (OSA) می تواند فوایدی برای قلب و کنترل قند خون داشته باشد.

افراد مبتلا به OSA در معرض خطر بالاتری برای دیابت نوع 2 هستند، این افراد اغلب از قطع تنفس به دلیل بسته شدن راههای هوایی در هنگام خواب، رنج می برند. حال دانشمندان می گویند: سلامت قلب افرادی که از دستگاه CPAP– دستگاهی که به باز نگهداشتن راههای هوایی کمک می کند- استفاده نمی کنند، کاهش می یابد و این افراد قادر به کنترل خوب قند خون خود نیستند.

 با این حال، این تیم تحقیقاتی از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور می گوید: مطمئن نیستیم که این یافته ها برای افراد مبتلا به نوع خفیف آپنه ی خواب، قابل تعمیم باشد.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Jonathan Jun می گوید: برای محققان مشکل است که نتیجه گیری کنند که چاقی موجب افزایش خطر آپنه ی خواب می شود و یا برعکس، بهمین دلیل در این مطالعه، ما به مقایسه ی بیمارانی پرداختیم که بطور منظم از دستگاه های CPAP استفاده می کردند و تأثیر استفاده از این دستگاه را بر نتایج سلامت بیماران ارزیابی نمودیم.

 در مجموع 31 فرد مبتلا به آپنه انسدادی متوسط تا شدید در این تحقیق شرکت داشتند، آنها دو شب را در آزمایشگاه  گذراندند و در یکی از این دو شب از دستگاه CPAP استفاده نمودند.

محققان نمونه های خونی شرکت کنندگان را هر 30 دقیقه یک بار درحالیکه آنها خواب بودند، جمع آوری کردند. در شب بدون CPAP، سطح اکسیژن خون این افراد پایین تر بود، خواب کافی نداشته و  ضربان قلب آنها بالاتر بود. نمونه های خونی آنها نشان دهنده ی افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و اسیدهای  چرب بود، درحالیکه فشار خون و سختی شریانها در این افراد افزایش داشت که نشانه ای از خطر مشکلات قلبی است. این علایم در بیماران چاق و مبتلا به آپنه ی خواب نسبتاً شدید، دیده شد.

 دکتر jun گفت: این افراد همچنین به سایر مشکلات پزشکی مبتلا بودند. اکثر افرادیکه به  OSAمبتلا هستند و از دستگاه CPAPاستفاده نمی کنند، چنین تغییراتی را تجربه می کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/untreated-obstructive-sleep-apnea-could-worsen-heart-health-and-blood-sugar-levels-92999411.html